0938-8621681

برنداستان، رویدادی که از خاکستر یک سوال برخاست

هفته‌های نخستین اردیبهشت 1403 را می‌گذراندیم که در گروه نیمکت سوالی مطرح شد. سوالی درباره داستان‌سرایی کسب و کار و حسین وجدانی عزیز به عنوان مدیر این گروه پرشور تلگرامی، من را منشن کرد. پاسخ کوتاهی را به صورت ویس برای دوستان فرستادم و اضافه کردم که این پاسخ کاملی برای سوال شما درباره داستان‌سرایی برند نیست. در نتیجه به این جمع‌بندی رسیدیم که رویدادی را برای توضیح بیشتر این دانش برگزار کنیم.

رویدادمان داستانی شد برای داستان‌سرایی

در مسیر همکاری راهکار، نیمکت و محتوازیست برای برگزاری رویداد به این نتیجه رسیدیم که در تاریخ 1403.03.03 ساعت 3 بعدازظهر برنداستان را برگزار کنیم. اما یک اتفاق موجب شد که مجبور به تاخیر باشیم و این رویداد در تاریخ 10 خرداد برگزار شود. موضوع بعدی لوکیشن بود که در این راستا با دوستان خوب جامعه معلولین ایران هماهنگ شده و قرار بر این شد تا از سالن این مجموعه برای برگزاری سود ببریم.

بدون شک اگر همکاری افراد پشت صحنه نبود، شرایط برگزاری رویداد فراهم نمی‌شد و فعالیت‌های دوستان، پیش از روز موعود و در زمان اجرا؛ باعث شد بهترین شرایط را برای این رویداد به دست بیاوریم. با اینکه به روشنی می‌دانیم هیچ رویدادی بدون کم و کاست نیست و نخواهد بود.

در برنداستان چه گذشت؟

در آغاز مجری محترم آقای احد محمدکرمی با سلام و احوال‌پرسی برنامه را آغاز کردند و بعد از آن از آقای وجدانی برای خوش آمدگویی و پس از آن بنده را برای خیرمقدم گفتن به روی استیج خواستند. در گام بعدی نوبت به ارائه من در باره داستان‌سرایی برند شد.

داستان‌سرایی کسب و کار چیست؟

کل زمان ارائه به چند قسمت تقسیم می‌شد که به تفکیک برای‌تان می‌گویم.

قصه چیست؟ قصه‌گو کیست؟

پیش از آنکه وارد داستان‌سرای برند شوم، به قصه و قصه‌گویی اشاره کردم. گفتم که قصه چیست و چگونه شکل می‌گیرد. اینکه تمامی افراد قصه می‌گویند و اتفاقا در زندگی عادی و روزمره خود چه قدرت‌مندانه با توجه به پرسونا مخاطب، لحن، فراز و فرود و نوع روایت قصه را تغییر می‌دهند. کاری که اصولا در کسب و کار با توجه به نوع مخاطب و هویت هر پلتفرم انجام نمی‌دهیم.

روایتگری و آشنایی با تکنیک‌های روایتگری

 بعد از آشنایی اولیه با قصه، رخداد، اتفاق و… به سراغ قالب‌ها یا تکنیک‌های روایتگری رفتم. همچنین گفتم که با قراردادن قصه در قالب روایتگری می‌توانیم ترکیبی بهتر و سودمندتر را داشته باشیم. به افراد حاضر گفتم گفتم که تعداد موارد بیان شده در پاورپوینت ارائه شده، محدود است و ما می‌توانیم گزینه‌های بیشتری را داشته باشیم. همچنین امکان ترکیب این موارد هم وجود دارد.

چه چیزی داستان‌سرایی نیست

شاید اگر افراد بدانند داستان‌سرایی چیست و چه چیزی نیست، بسیاری از مشکات مرتفع شود. پس مواردی مانند درباره ما روایت‌گونه، بلاگری در سوشال مدیا، تیزرهای تبلیغاتی و… را بیان کردم و تاکید کردم این‌ها داستان‌سرایی نیستند؛ اما می‌توانند در داستان‌سرایی کسب و کار نقش داشته باشند.

چرا به  داستان‌سرایی نیاز داریم

بیاید به این موضوع فکر کنید که قرار است درباره موفقیت یا عدم موفقیت یک فرایند صحبت کنیم. دو راه برای ارائه داده‌ها داریم. یکی اینکه تمامی اطلاعات را به صورت عددی بگوییم، برای مثال 30 شاخصه مهم موجود را با جزئیات فراوان با اعداد بیان کنیم. در راه دوم می‌توانیم از روند فرایند و تاثیراتی که گذاشتند حرف بزنیم.

به احتمال بسیار بالا بعد از بیان اعداد، درصد بسیار کمی از افراد می‌توانند موارد گفته شده را به خاطر بیاورند. در نتیجه نه چیزی در ذهن دارند، نه می‌توانند چیزی را به دیگران انتقال دهند. اما در روش دوم چند اتفاق می‌افتد. یکی اینکه حسی در این موفقیت یا عدم موفقیت وجود دارد که برای مخاطب آشناست. دوم اینکه روایتی را دارد برای انتقال دادن. سوم اینکه یک روایت و قصه در ذهن ماندگاری دارد و دیرتر فراموش می‌شود.

داستان‌سرایی کسب و کار چیست

داستان‌سرایی برند استفاده از تمامی قالب‌های محتوایی در راستای یک هدف است. تعریفی که خواندید، یک تعریف کلی است و اینکه چگونه باید از آن استفاده کرد، دانش مناسبی را در این حوزه نیاز دارد. برای مثال قبل از اینکه بخواهیم داستانی‌سرایی را شروع کنیم، باید چند گام برداریم.

داشتن داستان ماموریت برند، هدف از داستان‌سرایی، استخراج کانسپت‌ها و انتخاب احساسات چهار گام اول ماست. بعد از استفاده از این موارد و به کارگیری آن‌ها در هر قالب محتوایی و پلتفرم کاربردی با توجه به پرسونا مخاطب هر کدام مفهوم پیدا می‌کند.

بررسی چند تبلیغ از نگاه داستان‌سرایی و پارامترهای موثر بر احساس مخاطب

در پایان ارائه به بررسی چند ویدئو تبلیغاتی از شرکت‌های بزرگ مانند بنز و کوکاکولا پرداختیم و همچنین تبلیغی از دیجی‌کالا جت را هم تحلیل کردیم. مواردی بیان شد تا دوستان از این به بعد با نگاهی متفاوت به تبلیغات توجه داشته باشند و بدانند که استفاده از موسیقی، خطوط، رنگ، واژه‌ها و بسیاری موارد دیگر در هر تبلیغ و محتوایی باید براساس اصول و استانداردهایی باشد.

شبکه‌سازی گروهی

در شبکه‌سازی گروهی خواستیم از روشی کاربردی استفاده کنیم تا همه بتوانند با یکدیگر آشنا شوند، اما باید اعتراف کنم به دلیل فرمت سالن و مدل قرارگیری، این روش به صورت درست اجرا نشد، در حالی که بسیاری از افراد توانستند ارتباطات مناسبی را ایجاد کنند. در این شیوه افراد در دو ستون روبه‌روی یکدیگر قرار می‌گیرند و 30 ثانیه فرصت دارند تا خودشان را به دیگری معرفی کنند. این کار بین تمامی افراد اتفاق می‌افتد و هر کسی با تکرار معرفی خود یاد می‌گیرد که چگونه باید داستان شخصی خود را در کوتاه‌ترین زمان تعریف کند.

بعد از شبکه‌سازی گروهی، زمان پذیرایی بود، زمانی که در کنار پذیرایی، دوستان می‌توانستند به شبکه‌سازی انفرادی بپردازند. چراکه در قسمت قبل، اسامی افراد مورد نظر خود را یادداشت کرده بودند و حال می‌توانستند به راحتی با فرد مورد نظر خود ارتباط برقرار کنند.

استندآپ کمدی دوستان جامعه معلولین

از آنجایی که یکی از اهداف برنداستان تغییر در روند اجرای همیشگی برنامه‌های حوزه‌های دیجیتال مارکتینگ بود، در نتیجه از دو نفر از عزیران جامعه معلولین که در حوزه استندآپ کمدی فعالیت داشتند، دعوت کردیم تا ارائه‌ای داشته باشند. یکی از استندآپ براساس کلاس تولید محتوا برگزار شده در این مرکز نوشته شده بود و استندآپ دیگر متنی بود که در برنامه تلویزیونی خندوانه اجازه اجرا پیدا نکرده بود.

داستان‌سرایی با تکنیک زمان، مکان، موقعیت

یکی از تمرینات جذاب و مفید برای داستان‌سرایی استفاده از این تکنیک است. البته ما در برنداستان تصمیم گرفتیم چند گروه تشکیل بدهیم و هر گروهی که اجرای خنده‌دارتر و تکنیکی‌تری داشت را به عنوان تیم برتر انتخاب کنیم. به رسم افراد محتوایی به اعضای تیم برنده یک جلد کتاب در حوزه داستان‌سرایی اهدا شد.

3 ساعت برنداستان و آموزه‌هایش

رویداد برگزار شده برای ما در راه‌کار، نیمکت و محتوازیست آموزه‌های بسیاری داشت و همچنین راهی را برای‌مان باز کرد تا بتوانیم به برگزاری برنداستان‌های دیگر فکر کنیم. در این دوره تلاش کردیم تمامی قسمت‌های برنامه را براساس قصه، روایتگری و داستان‌سرایی کسسب وکار پیش ببریم. بدون شک نقص‌های بسیاری داشتیم و نقاط قوتی هم بوده که تلاش می‌کنیم در برنداستان‌های دیگر ضمن عمیق شدن در داستان‌سرایی برندهای ایرانی، بسیار قوی‌تر عمل کنیم.

در پایان باید از تمامی عزیزان حاضر در این رویداد تشکر کنم، همچنین از عزیزانی که در این مسیر همراه ما بودند سپاس‌گزاری ویژه داشته باشم. حسین وجدانی، منصوره پورمند، احد محمدکرمی، فاطمه فرهودی، محمد خیرآبادیان، حمیدرضا نجاری، محمدحسین داورزنی، فاطمه جهانبخش، هادی هدیان، ماهان آتشفشان، ساسان ملکی، امین عبداللهی در این مسیر بسیار کمک کردند، همچنین سرکار خانم داداشیان، جناب آقای بیگی، آقا عبدالله و جناب آقای دکتر عاروان که از سوی جامعه معلولین ایران همکاری صمیمانه‌ای را برای برگزاری رویداد تخصصی داستان‌سرایی کسب و کار داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط